Font: Escola Valenciana
El V Congrés d’Escola Valenciana pretén fixar les bases científiques i nodrir d’experiències el model d’ensenyament de qualitat que Escola Valenciana ha anat bastint durant més de 25 anys. Aquest model segueix el camí obert a les conclusions dels quatre congressos anteriors i al document «L’escola valenciana. Un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu valencià».
L’objectiu és establir un fòrum de debat actiu i participatiu que aculla propostes de tots els sectors de la comunitat educativa (Escola Valenciana, centres educatius, grups de treball universitaris, associacions de pares i mares, sindicats de l’ensenyament, entitats i associacions) en forma de: conferències, tallers, experiència de centre, presentacions de llibres, presentacions de materials, documentals i d’altres.
Els principals destinataris seran: les famílies d’alumnes, AMPAs i FAPAs, professorat, estudiants, EPAs, Associacions.
Les diferents aportacions s’encabiran en quatre grans eixos de treball:
Plurilingüisme i interculturalitat
La incorporació de més llengües al nostre sistema educatiu i la diversitat cultural de l’alumnat conviden a la reflexió en matèria de metodologies d’introducció de llengües a l’ensenyament, la difusió del model d’ensenyament plurilingüe impulsat per Escola Valenciana, aportacions d’experiències sobre l’acollida de les llengües d’origen de l’alumnat nouvingut o la introducció del voluntariat lingüístic als centres educatius.
Participació social i valors
L’actual sistema educatiu requereix de l’intercanvi d’experiències entorn a com s’afavoreix la implicació de la societat en l’educació, com milloren els centres educatius la realitat social que els envolta, com es pot preparar l’alumnat, les famílies i el professorat per a la participació social, quines anàlisis es fan del món dels valors i contravalors.
Innovació i noves tecnologies
Un dels reptes de l’ensenyament és l’aplicació de les noves tecnologies al sistema educatiu. L’era digital ha establert noves formes de comunicació social que no són alienes a l’ensenyament i que poden aportar noves maneres d’innovació educativa que afavoresquen una experiència d’aprenentatge personalitzada. Descobrir aquestes possibilitats pot afavorir l’obertura de nous camins dirigits a la qualitat en l’ensenyament que impliquen tota la comunitat educativa.
Sostenibilitat i medi ambient
La interacció entre l’ensenyament i l’educació ambiental, l’actualització del terme sostenibilitat, la revisió de la situació mediambiental actual des de l’àmbit global fins al local, la concepció de medi ambient no sols com a espai verd, sinó com un tot que implica la forma de concebre les ciutats, les infrastructures i els transports o quines són les bases per treballar la sostenibilitat ecològica des del propi centre educatiu centren el debat d’aquesta àrea.
El V Congrés d’Escola Valenciana serà un espai obert per a crear xarxa, reflexió i intercanvi de coneixements durant el curs escolar 2011-1012 a través del que anomenem Catàleg d’Activitats – V Congrés d’Escola Valenciana .
El catàleg englobarà les propostes que ens envien els diferents agents del món educatiu que hi vulguen participar i que s’encabesquen en algun dels eixos proposats.
Les propostes per al Catàleg d’Activitats cal que es tramiten a través del model de formulari digital que hem activat i que es pot visitar: INSCRIPCIÓ CATÀLEG D’ACTIVITATS
La Comissió del V Congrés d’Escola Valenciana farà una avaluació i selecció de les propostes que s’envien.
Data límit per inscriure propostes al formulari digital: 26 de setembre de 2011.