El departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya ha editat el llibre «Indústria editorial 2.0: tendències, oportunitats i reptes davant la digitalització del llibre». El treball ha anat a càrrec de Javier Celaya (de Dosdoce.com) i el seu equip (Arantxa Mellado, Guillem Rojas, José Antonio Vázquez i Sílvia Clemares), i Teia Rodeja i Tomàs Megía. En paraules de Núria Juan, responsable de l’Àrea d’Estratègia Sectorial i de Clústers:
Internet ens està obrint noves maneres de relacionar-nos, de comunicar-nos i d’entendre els negocis. Països com Estats Units estan transformant veloçment els seus hàbits de lectura mentre que a Europa es manté la incertesa sobre el ritme de penetració dels llibres i dels continguts digitals.
Essent conscients de la importància que aquests canvis estan suposant i suposaran per al sector, així com de la rellevància d’aquesta indústria a Catalunya, que factura més de 1.400 milions d’euros i ocupa més de 5.000 persones, es plantegen qüestions tals com el funcionament del mapa d’agents en aquest nou entorn, els models de negoci que se’n deriven o les opcions estratègiques identificades en funció de les tendències del mercat, entre moltes altres.
Davant l’actual escenari les empreses tenen l’opció d’aprofitar grans oportunitats de negoci. Però l’edició del llibre no es quedarà tan sols en la digitalització, aquesta evolucionarà cap a uns continguts enriquits i expressament creats per ser vistos i llegits en pantalla. L’editor, per tant, haurà de pensar, contractar, produir i promocionar els llibres d’una altra manera.
A través d’aquest treball us convidem a explorar els principals canvis i tendències que estan afectant els diferents agents que conformen el sector (des dels creadors i editors passant per la indústria gràfica i les empreses de distribució) i a conèixer els reptes estratègics identificats per tal de reforçar la situació competitiva de les empreses del món editorial.
Podeu descarregar ací el PDF del treball. També el podeu consultar en línia.