Pla i Usó explicaren a Gandia ‘la negra’ dels valencians

Els escriptors de El Pont, Vicent Usó (Vila-real, 1963) i Joan Pla (Artana, 1942) van ser, dissabte passat, els protagonistes d’una jornada dedicada al gènere negre que va programar el Casal Jaume I de Gandia i l’associació d’escriptors Saforíssims. Els dos autors participaren a la seu del Casal en una taula rodona emmarcada dins del cicle De tu a tu i que portava el títol «La realitat que ens envolta: novel•la negra en potència». Pla i Usó són dos autors importantíssims dins la literatura catalana contemporània. Pla s’ha dedicat sobretot a la literatura per a joves i infants mentre el públic d’Usó són, majoritàriament, els lectors adults. L’obra més emblemàtica i coneguda de Pla és “Mor una vida, es trenca un amor”, una de les més venudes de la literatura catalana, però en el seu currículum figuren desenes d’èxits. El prestigi d’Usó ha vingut de la mà de la crítica i dels lectors, però també dels premis, ja que, a més d’obtenir-ne alguns com l’Andròmina o el Fiter i Rossell, ha quedat dues vegades finalista del premi Sant Jordi de novel•la, el més important de tots. Amb «Don Fabrizzio i un cadàver al Prince Building» i «La mà de ningú» tots dos s’endinsen en els territoris de la novel•la negra.

No obstant això, són obres molt diferents. Joan Pla s’inspira, a «Don Fabrizzio i un cadàver al Prince Building», en la política valenciana. Agafant com a tema la construcció d’un futur aeroport local, reconstrueix, a través d’una apassionant intriga de traïcions i assassinats, el que va ser el descontrol polític i econòmic en base a la bombolla immobiliària i la corrupció política. En canvi, «La mà de ningú», està ambientada a França i descriu la vida de sis persones senzilles que es veuran embolicades en un crim que, finalment, revelarà una trama de gran abast, vinculada a un episodi fosc de la història recent d’Europa.

La taula fou conduïda per Gregori Royo, escriptor i membre de Saforíssims Societat Literària. Podeu llegir-ne una crònica personal al blog Quimeres, de Jesus Eduard Alonso, i una ressenya al de Joan Pla.

Més reaccions:

Més imatges de l’acte